Detaily

Miloš Procházka


Staršie minižiačky U12, mikroliga, prípravka

Miloš Procházka, aktuálny tréner starších minižiačok, mikroligy a prípravok BK Lokomotíva Sereď.

Popis

Ako si sa dostal k basketbalu?

Na základnej škole, ktorú som navštevoval, pôsobil telocvikár a učiteľ p. M. Michalov, ktorý tam vtedy viedol basketbalové krúžky. Mama nás tam s bratom prihlásila a potom sme ho roky hrávali.

 

Prečo si sa rozhodli pre trénerstvo?

Vyplynulo to akosi automaticky. Od malička som hral, navštevoval som Gymnázium so špecializovanou triedou na basketbal. Vyštudoval som FTVŠ, urobil som si trénerskú jednotku a začal som trénovať. Jednoducho je basketbal súčasťou mojej existencie i keď už v baskete dosť selektujem. Aj keď som mal trénerské prestávky, vždy som sa k nemu vrátil.

 

Aké priority máš stanovené pri práci s mládežou?

Život prináša množstvo úloh a z toho vyplývajúcich rolí: stane sa otcom, mamou, žiakom, prezidentom, robotníkom, šéfom firmy, vedcom, manželom(kou), športovcom atď.. Ale jedna rola nás sprevádza celý život, a to je „udržať“ sa človekom. Nemôžem byť dobrým učiteľom, alebo športovcom, (i keď sa ním stanem), keď nemám v osobnej výbave také „veci“ ako slušnosť, úctu k tomu čo robím, dávku pokory, sebareflexiu, dodržiavanie pravidiel atď.. Preto sú tieto veci vo výchove hráča dôležitejšie ako basketbalové zručnosti, či geniálne pohybové schopnosti. Inak nemôžem zvládnuť rolu športovca v individuálnom a hlavne v kolektívnom športe, ak nemám úctu k spoluhráčom, rozhodovanie, bojovnosť, nerešpektujem klubové alebo tímové dohody, pravidlá, neviem uznať kvalitu súpera atď.. Jednoducho sa vylimitujem skôr či neskôr sám. Samozrejme potom si to prenesiem i do bežného života. Veľmi sa mi páči, ako sa napr. Nadal s Federerom rešpektujú, uznávajú i keď hrajú proti sebe o milióny.

 

Čo by si odkázal rodičom a deťom, prečo by mali hrať basketbal či iný šport?

Čiastočne som na to už odpovedal v predchádzajúcej otázke. Preč sú tie časy, keď sa deti vrátili zo školy a trielili von. Ich život sa posunul do kybernetického sveta vytvoreného počítačmi. Samozrejme, okrem nesporných zdravotných predností, pôsobí pohybová aktivita výchovne, zvyšuje morálku, odolnosť, disciplínu, aktivity tvorené z učenia a pohybu vyprofilujú vytrvalejšieho jedinca, naučia sa tímovej práci, trpezlivosti, naučia sa organizovať si svoj čas, znižuje sa drogová závislosť, športovci „vyzerajú“ lepšie, lepšie sa cítia, diagnóza obezita hrozí menej, deti sú produktívnejšie, koncentrovanejšie, lepšie myslia, kognitívne funkcie sú výraznejšie.

 

Basketbalový Životopis

  • FTVŠ – 1983- 1989
  • 1992 – Tréner I. triedy

Hráčske úspechy

  • Československý. juniorský reprezentant, 6. miesto na ME (Švédsko 1984)
  • Titul majster ČSSR 1984/85
  • 2. miesto v Čs. lige 1987/88
  • 3. miesto v Čs. lige 1986/87, 1988/89, 1989/90

Trénerská kariéra:

  • 1992 – 95 Lokomotíva Bratislava, tréner junioriek a žien
  • 1996 - 2001 Tréner mládeže v Slovane, asistent trénera v extralige (2 druhé miesta)
  • 2007/08 – Kadeti AŠK Inter
  • 2016 - doteraz BK Lokomotíva Sereď